Lokal na kulturę

Sprawdź, co się dzieje w lokalach SPRAWDŹ
CO SIĘ DZIEJE W LOKALACH

Alternatywny Dom Kultury KOMITYWA

Kościuszki 39

https://kjakkato.pl/

Więcej o lokalu więcej
o lokalu

Ryszard Paprocki MUSICA SACRA

data: 12 kwietnia 2024

cena: 0 zł

Ryszard Paprocki MUSICA SACRA


Zapraszamy na wystawę malarstwa Ryszarda Paprockiego poświęconą muzyce, jej szaleństwu, harmonii i geometrii | MUSICA SACRA

Ryszard "Ryho" Paprocki urodził się w 1963 roku. W latach 1983-1989 studiował architekturę na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. W roku 1989 rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach prof. Juliusza Joniaka oraz prof. Józefa Ząbkowskiego. Artysta jest współzałożycielem Stowarzyszenia Ogrody Sztuki w Krakowie. W 2007 roku razem z Ewą Sadowską, Iwoną Grdeń-Korzeniowską i Piotrem Korzeniowskim założył nieformalną grupę artystyczną: PI_ER. Eksponował swoje prace w kraju i za granicą, m.in. w Hanowerze, Paryżu i Frankfurcie. Jego obrazu znajdują się np. w zbiorach Muzeum Ogrodu Botanicznego UJ w Krakowie. Artysta specjalizuje się w monumentalnym malarstwie iluzjonistycznym, które maluje w przestrzeniach publicznych. Malarz tworzy również murale, które cieszą się popularnością i uznaniem wśród odbiorców (np. "Wincenty Witos ? Polonia Restituta" w Wierzchosławicach, "Niepodległe Gorlice" w Gorlicach, "Alegoria matematyki i informatyki" na Wydziale Matematyki i Informatyki UJ).

Paprocki tworzy w wielu technikach, poza malarstwem olejnym, zajmuje się rysunkiem, rzeźbą, grafiką i instalacjami. Artysta łączy abstrakcję geometryczną ze sztuką figuratywną, maluje portrety i martwe natury. Obrazy cechuje harmonia i linearność, oraz rozbudowana faktura.
Wystawa MUSICA SACRA jest w całości poświęcona sakralnej wieloznaczności muzyki, jej kolorytowi, fakturze, tworom umożliwiającycym przeniesienie rytmu, harmonii i znaczenia dźwięku w sferę plastyczną.

(...) sztuka abstrakcyjna jest bezwzględnym i nowym artefaktem nie mającym nic wspólnego z czymkolwiek, co istnieje i co można zobaczyć. To nowy fragment świata stworzony już nie przez Boga, lecz przez artystę.Abstrakcja na podobieństwo muzyki symfonicznej wprowadza odbiorcę w stan wyciszenia i kontemplacji (...)

Ryszard Paprocki, Ojców, kwiecień 2004 r.

"Malarstwo Paprockiego cechuje niespotykany indywidualizm wypracowany na drodze eksperymentu i długoletnich poszukiwań artysty. Znaczący wpływ na twórczość Paprockiego wywarły zarówno studia architektury jak i malarstwa oraz wzajemne przenikanie się tych kierunków. Otworzyły one nowy obszar eksperymentowania artysty z obrazem koncentrujący się na ekspresyjnym zestawieniu kształtu, linii, koloru i struktury obrazu. Swoiste znaczenie w malarstwie Paprockiego odgrywają znaki i symbole podstawowe, nazywane przez niego "archetypami". Archetypami akceptowanymi przez Paprockiego są: trójkąt, kwadrat (prostokąt) i koło. Sięgając po te elementy artysta porządkuje je najpierw koncepcyjnie w odniesieniu do określonych struktur geometryczno ? matematycznych na zasadzie swoistego, znanego jedynie autorowi alfabetu. Istotnym dla artysty staje się rozdysponowanie i uporządkowanie tych znaków w oparciu o tło obrazu oraz wybór kluczowego miejsca dla elementu zasadniczego w stosunku do całej reszty. Na obrazach Paprockiego pojawiają się z reguły trzy archetypy (elementy), artysta bowiem uważa, że dwa nie wystarczają do zbudowania architektonicznej formy, a wręcz proszą się o ten trzeci. Rytm w sensie architektonicznym wymaga trzech elementów. W sensie matematycznym odpowiada to ciągowi, który również definiowane są przez trzy wyrazy. Uporządkowany przez artystę zbiór i multiplikacja tychże elementów w różnych skalach i konfiguracjach sprawia, że na obrazach pojawia się ?rytm? bezpośrednio odwołujący się do emocji widza. Te zwielokrotnione podziały rytmiczne, pozornie tkwiące w ukryciu i niezauważalne na pierwszy rzut oka wypełniają cały obraz i budują niewiarygodną strukturę działającą w sposób nieograniczony na wyobraźnię każdego odbiorcy. Paprocki dokonuje niebywałego i perfekcyjnego zestawienia emocjonalnego stanu swojego umysłu oraz wyważonej koncepcji malarstwa intelektualnego i intelektualnych przemyśleń. Stąd też ascetyczne prace artysty są tak pełne swoistego, wewnętrznego życia. Ascetyzm obrazów Paprockiego bierze się również stąd, że twórca dąży do ograniczenia koloru. Artysta dokonując powolnej i zamierzonej redukcji gamy kolorów koncentruje się na badaniu przyczynowości i związków pomiędzy kolorem, a przestrzenią. Subtelność w operowaniu kolorem i sterylność obrazów Paprockiego zostają zrównoważone przez rozbudowaną materię obrazu."

Grażyna Śliwińska, Kraków, listopad 2002 r.

Wernisaż wystawy 12 kwietnia (piątek), godz. 20.00, wstęp wolny, wernisaż połączony z aukcją obrazów artysty. Wystawę można oglądać w Alternatywnym Domu Kultury KOMITYWA do 12 maja 2024. 

kjakkato.pl

 

WIĘCEJ WYDARZEŃ W LOKALU
Serwis należy do Urzędu Miasta Katowice . © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone.